Wieś Dłużyna w liczbach (mapy, GUS, nieruchomości, atrakcje, regon, wypadki drogowe, kierunkowy, edukacja, demografia, tabele)
Wieś Dłużyna - Podstawowe informacje
Widok street view niedostępny dla tej lokalizacji
Wieś Dłużyna to wieś leżąca w gminie Elbląg. Należy do województwa warmińsko-mazurskiego, powiatu elbląskiego. Według Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 roku liczba ludności we wsi Dłużyna to 202 z czego 51,5% mieszkańców stanowią kobiety, a 48,5% ludności to mężczyźni. Miejscowość zamieszkuje 2,6% mieszkańców gminy. Identyfikator miejscowości Dłużyna w systemie SIMC to 0149280, a współrzędne GPS wsi Dłużyna to (19.523611, 54.063889).
Wieś Dłużyna - Dane demograficzne(liczba ludności, płeć mieszkańców)
Demografia w pigułce (Źródło: GUS, NSP 2021)
Wieś Dłużyna ma 202 mieszkańców, z czego 51,5% stanowią kobiety, a 48,5% mężczyźni. W latach 1998-2021 liczba mieszkańców wzrosła o 8,6%. Współczynnik feminizacji we wsi wynosi 106 i jest porównywalny do współczynnika feminizacji dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz porównywalny do współczynnika dla całej Polski.
63,9% mieszkańców wsi Dłużyna jest w wieku produkcyjnym, 26,7% w wieku przedprodukcyjnym, a 9,4% mieszkańców jest w wieku poprodukcyjnym. Na 100 osób w wieku produkcyjnym przypada we we wsi Dłużyna 56,6 osób w wieku nieprodukcyjnym. Ten wskaźnik obciążenia demograficznego jest więc znacznie mniejszy od wkażnika dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz znacznie mniejszy od wskażnika obciążenia demograficznego dla całej Polski.
Według danych archiwalnych pochodzących z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2002 roku we wsi Dłużyna było 52 gospodarstwa domowe. Wśród nich dominowały gospodarstwa zamieszkałe przez pięc lub więcej osób - takich gospodarstw było 19 .
Dostępność danych demograficznych jest mocno ograniczona dla miejscowości statystycznych. Na poziomie gminy dostępnych jest znacznie więcej wskaźników m.in. aktualny wiek i stan cywilny mieszkańców, liczba małżeństw i rozwodów, przyrost naturalny, migracja ludności oraz prognozowana populacja. Zainteresowanych wspomnianymi obszarami zachęcamy do do zapoznania się z nimi bezpośrednio na stronie gminy Elbląg.
Wykres - Populacja we wsi Dłużyna na przestrzeni lat, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS) Wykres - Odsetek kobiet we wsi Dłużyna na przestrzeni lat, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS) Wykres - Odsetek mężczyzn we wsi Dłużyna na przestrzeni lat, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
56,6 Ludność w wieku nieprodukcyjnym na 100 osób w wieku produkcyjnym
Wieś Dłużyna
56,6
woj. warmińsko-mazurskie
65,7
Polska
69,0
14,7 Ludność w wieku poprodukcyjnym na 100 osób w wieku produkcyjnym
Wieś Dłużyna
14,7
Województwo
35,7
Cały kraj
38,2
35,2 Ludność w wieku poprodukcyjnym na 100 osób w wieku przedprodukcyjnym
Wieś
35,2
Warmińsko-mazurskie
119,2
Cała Polska
124,2
Mobilne grupy wieku (Źródło: GUS, NSP 2021)
7356,6% W wieku produkcyjnym mobilnym (18-44 lata)
3862,3% Kobiety (w wieku mobilnym)
3551,5% Mężczyźni (w wieku mobilnym)
5643,4% W wieku produkcyjnym niemobilnym
2337,7% Kobiety (45-59 lat)
3348,5% Mężczyźni (45-64 lata)
Wiek mieszkańców wsi Dłużyna (Źródło: Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002)
Proszę zwrócić uwagę na to, że dane prezentowane w tej sekcji pochodzą z 2002 roku, gdy liczba mieszkańców wynosiła 192, i mogą już być mocno nieaktualne. Jednakże są to najświeższe dostępne dane tego typu dla miejscowości statystycznych dlatego przedstawione są tutaj dla kompletności w myśl zasady lepsze dane archiwalne, niż żadne.
31,4 lat Średni wiek mieszkańców
Wieś Dłużyna
31,4 lat
Województwo
35,0 lat
Cały kraj
36,7 lat
29,9 lat Kobiety (średni wiek)
32,9 lat Mężczyźni (średni wiek)
Wykres - Piramida wieku - Wieś Dłużyna, 2002, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Gospodarstwa domowe we wsi Dłużyna (Źródło: Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002)
Proszę zwrócić uwagę na to, że dane prezentowane w tej sekcji pochodzą z 2002 roku, gdy liczba gospodarstw domowych wynosiła 52, i mogą już być mocno nieaktualne. Jednakże są to najświeższe dostępne dane tego typu dla miejscowości statystycznych dlatego przedstawione są tutaj dla kompletności w myśl zasady lepsze dane archiwalne, niż żadne.
Gospodarstwa domowe według liczby osób
Gospodarstwa domowe według liczby osób
1 osoba11
2 osoby7
3 osoby5
4 osoby10
5 osób i więcej19
11 1 osoba
7 2 osoby
5 3 osoby
10 4 osoby
19 5 osób i więcej
Gospodarstwa domowe zamieszkujące w mieszkaniach według składu rodzinnego
11 jednoosobowe
11
37 wieloosobowe jednorodzinne
37
3 wieloosobowe dwurodzinne
3
Wieś Dłużyna - Nieruchomości(mieszkania oddane do użytku, powierzchnia użytkowa, liczba izb)
Nieruchomości w pigułce (Źródło: GUS, 31.XII.2021)
W 2021 roku we wsi Dłużyna oddano do użytku 1 mieszkanie. Na każdych 1000 mieszkańców oddano więc do użytku 4,95 nowych lokali. Jest to wartość znacznie większa od wartości dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz znacznie mniejsza od średniej dla całej Polski.
100,0% mieszkań zostało przeznaczonych na cele indywidualne.
Przeciętna liczba pokoi w nowo oddanych mieszkaniach we wsi Dłużyna to 5,00 i jest znacznie większa od przeciętnej liczby izb dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz znacznie większa od przeciętnej liczby pokoi w całej Polsce. Przeciętna powierzchnia użytkowa nieruchomości oddanej do użytkowania w 2021 roku we wsi Dłużyna to 99,00 m2 i jest większa od przeciętnej powierzchni użytkowej dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz większa od przeciętnej powierzchni nieruchomości w całej Polsce.
Według danych archiwalnych pochodzących z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2002 roku dotyczących instalacji techniczno-sanitarnych na 43 zamieszkane wówczas mieszkania 29 mieszkań przyłączonych było do wodociągu, 16 nieruchomości wyposażonych było w ustęp spłukiwany, 15 korzystało z centralnego ogrzewania, a 28 z pieców grzewczych. Z kanalizacji korzystało 20 budynków mieszkalnych , a 0 podłączonych było do gazu sieciowego.
Posiadamy również dane o cenach transakcyjnych lokali mieszkalnych zarówno na rynku pierwotnym jak i na rynku wtórnym. Niestety dane te nie są dostępne dla jednostek administracyjnych mniejszych od powiatów. Zapraszamy do zapoznania się z nimi bezpośrednio na stronie powiatu elbląskiego.
Mieszkania oddane do użytkowania we wsi Dłużyna (Źródło: GUS, 31.XII.2021)
Oznaczenie mieszkanie w tym statystycznym kontekście rozumiane jest zarówno jako lokal mieszkalny jak i dom. Zastosowana terminologia jest zgodna z tą stosowaną przez Główny Urząd Statystyczny (GUS). Przy obliczeniach wskaźników na 1000 ludności zastosowano najaktualniejsze dostępne dane o liczbie mieszkańców.
1 Liczba nieruchomości oddanych do użytkowania w 2021 roku
4,95 Liczba mieszkań na 1000 mieszkańców (oddanych do użytkowania w 2021 roku)
Wieś
4,95
Województwo
4,19
Polska
6,16
Wykres - Liczba mieszkań oddanych do użytku w latach 2009-2021, (Źródło: GUS, 31.XII.2021)
5 Łączna liczba izb w mieszkaniach oddanych do użytkowania w 2021
5,00 Przeciętna liczba izb w lokalu (oddanego do użytkowania w 2021 roku)
Wieś Dłużyna
5,00
Warmińsko-mazurskie
3,89
Cały kraj
3,90
24,75 Liczba izb na 1000 ludności (oddanych do użytkowania w 2021 roku)
Wieś
24,75
woj. warmińsko-mazurskie
16,28
Kraj
24,07
99 m2 Łączna powierzchnia użytkowa w lokalach oddanych do użytkowania w 2021
99,0 m2 Przeciętna powierzchnia użytkowa nieruchomości (oddanej do użytkowania w 2021 roku)
Tutaj
99,0 m2
Województwo
91,9 m2
Polska
92,9 m2
0,49 m2 Powierzchnia budynku mieszkalnego na osobę (oddanego do użytkowania w 2021 roku)
Wieś
0,49 m2
Warmińsko-mazurskie
0,38 m2
Polska
0,57 m2
Wykres - Powierzchnia (m2) nieruchomości oddanych do użytku w latach 2009-2021, (Źródło: GUS, 31.XII.2021)
Instalacje techniczno-sanitarne we wsi Dłużyna (Źródło: Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002)
Proszę zwrócić uwagę na to, że dane prezentowane w tej sekcji pochodzą z 2002 roku i mogą już być mocno nieaktualne. Jednakże są to najświeższe dostępne dane tego typu dla miejscowości statystycznych dlatego przedstawione są tutaj dla kompletności w myśl zasady lepsze dane archiwalne, niż żadne.
67,44% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - wodociąg
Wieś Dłużyna
67,44%
woj. warmińsko-mazurskie
96,59%
Kraj
95,62%
20 Wodociąg z sieci
9 Wodociąg lokalny
69,0%
31,0%
48,78% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - kanalizacja
Wieś
48,78%
Województwo
95,24%
Polska
94,20%
37,21% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - ustęp spłukiwany
Wieś
37,21%
woj. warmińsko-mazurskie
89,67%
Polska
88,08%
0 Odprowadzenie do sieci
16 Odprowadzenie do urządzenia lokalnego
0,0%
100,0%
34,88% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - centralne ogrzewanie
Wieś Dłużyna
34,88%
Warmińsko-mazurskie
78,21%
Kraj
77,80%
0 Zbiorcze
15 Indywidualne
0,0%
100,0%
65,12% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - piece
Wieś Dłużyna
65,12%
Warmińsko-mazurskie
20,98%
Polska
20,91%
0,00% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - gaz sieciowy
Wieś
0,00%
Województwo
51,05%
Polska
58,32%
Wieś Dłużyna - Rejestr REGON(klasy wielkości, sekcje PKD, formy prawne)
Rejestr REGON w pigułce (Źródło: GUS, 31.XII.2023)
We wsi Dłużyna w roku 2023 w rejestrze REGON zarejestrowanych było 20 podmiotów gospodarki narodowej, z czego 19 stanowiły osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W tymże roku zarejestrowano 4 nowe podmioty, a 1 podmiot został wyrejestrowany. Na przestrzeni lat 2009-2023 najwięcej (4) podmiotów zarejestrowano w roku 2023, a najmniej (0) w roku 2017. W tym samym okresie najwięcej (4) podmiotów wykreślono z rejestru REGON w 2022 roku, najmniej (0) podmiotów wyrejestrowano natomiast w 2019 roku. Analizując rejestr pod kątem liczby zatrudnionych pracowników można stwierdzić, że najwięcej (20) jest mikro-przedsiębiorstw, zatrudniających 0 - 9 pracowników.
5,0% (1) podmiotów jako rodzaj działalności deklarowało rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo, jako przemysł i budownictwo swój rodzaj działalności deklarowało 60,0% (12) podmiotów, a 35,0% (7) podmiotów w rejestrze zakwalifikowana jest jako pozostała działalność.
Wśród osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą we wsi Dłużyna najczęściej deklarowanymi rodzajami przeważającej działalności są Przetwórstwo przemysłowe (31.6%) oraz Budownictwo (31.6%).
Dysponujemy rozbudowanymi danymi o bezrobociu, przeciętnym wynagrodzeniu i szeregiem innych wskaźników związanych z rynkiem pracy. Niestety dane te nie są dostępne dla poszczególnych miejscowości, ale zachęcamy do do zapoznania się z nimi bezpośrednio na stronie gminy Elbląg.
20 Podmioty gospodarki narodowej wpisane do rejestru REGON
1 Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo
12 Przemysł i budownictwo
7 Pozostała działalność
4 Podmioty nowo zarejestrowane we wsi Dłużyna w 2023 roku
1 Podmioty wyrejestrowane we wsi Dłużyna w 2023 roku
19 Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
Podmioty gospodarki narodowej wpisane do rejestru REGON w latach 2009 - 2023, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Podmioty według klas wielkości (Źródło: GUS, 31.XII.2023)
Rozkład podmiotów gospodarki narodowej według klas wielkości
W związku z wprowadzonymi od 1 grudnia 2014 r. zmianami przepisów prawnych regulujących sposób zasilania rejestru REGON informacjami o podmiotach podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, od danych według stanu na 31 grudnia 2014 r. istnieje możliwość wystąpienia w rejestrze REGON niewypełnionych pozycji dotyczących przewidywanej liczby pracujących, adresu siedziby, rodzaju przeważającej działalności oraz formy własności. W związku z powyższym dane naliczone z rejestru REGON według ww. informacji mogą nie sumować się na liczbę ogółem prezentowaną w danej podgrupie.
20 Mikro-przedsiębiorstwa (0-9 zatrudnionych)
20
Rodzaj przeważającej działalności (Źródło: GUS, 31.XII.2023)
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą według sekcji PKD 2007
W związku z wprowadzonymi od 1 grudnia 2014 r. zmianami przepisów prawnych regulujących sposób zasilania rejestru REGON informacjami o podmiotach podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, od danych według stanu na 31 grudnia 2014 r. istnieje możliwość wystąpienia w rejestrze REGON niewypełnionych pozycji dotyczących przewidywanej liczby pracujących, adresu siedziby, rodzaju przeważającej działalności oraz formy własności. W związku z powyższym dane naliczone z rejestru REGON według ww. informacji mogą nie sumować się na liczbę ogółem prezentowaną w danej podgrupie.
19 Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
6 Przetwórstwo przemysłowe
6
6 Budownictwo
6
3 Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle
3
1 Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo
1
1 Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca
1
1 Edukacja
1
1 Transport i gospodarka magazynowa
1
Rodzaje przeważającej działalności w latach 2012 - 2023, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Wieś Dłużyna - Zabytki i atrakcje(atrakcje, formy ochrony przyrody)
Formy ochrony przyrody we wsi Dłużyna (Źródło: CRFOP, 30.VI.2017)
Według danych Centralnego Rejestru From Ochrony Przyrody (CRFOP) z dnia 30.06.2017 na obszarze wsi Dłużyna znajdują się 4 formy ochrony przyrody . Poniżej zamieszczona jest pełna lista obiektów wraz z ich typem i podstawowymi informacjami. Dostępna jest również interaktywna wyszukiwarka form ochrony przyrody jak również filtry do ukrywania/wyświetlania obiektów z określonych kategorii. Zarówno wyszukiwarka jak i filtry mają wpływ na obiekty prezentowane na liście oraz na interaktywnej mapie form ochrony przyrody.
Pokaż/ukryj obiekty w oparciu o kategorię:
Interaktywna mapa form ochrony przyrody we wsi Dłużyna
Widok street view niedostępny dla tej lokalizacji
Jeziora Drużno - obszar chronionego krajobrazuOpis: Obszar Chronionego Krajobrazu Jeziora Druzno obejmuje tereny wokół jeziora Druzno - o powierzchni ogólnej 9795 ha w tym - żytki rolne 57 4% zadrzewienia i zakrzewienia - 7 1% a wody powierzchniowe - 18 5%. W znacznej części są to tereny depresyjne. Przyjmuje się że ich powierzchnia wynosi 18 100 ha a najniżej położony punkt znajduje się w rejonie wsi Raczki Elbląskie w gminie Elbląg. Jezioro Druzno stanowi relikt dawnej wypłycającej się zatoki morskiej. Jego zwierciadło jest położone poniżej poziomu morza. Jezioro ma powierzchnię 3021 ha ale intensywnie zarasta dlatego prawie połowę stanowią trzęsawiska trzcinowiska i bagna miejscami zakrzaczone lub zadrzewione olszyną. Nie jest to zbyt głęboki zbiornik (średnio 1 25 m max - 2 5 m) o zmiennym poziomie wód. Jego bogata roślinność przybrzeżna stwarza dogodne warunki dla ptactwa wodno-błotnego. Latem na jeziorze lub w jego sąsiedztwie przebywa ok. 150 gatunków ptaków a wiosną i jesienią pojawia się wiele gatunków przelotnych. Wszystko to zadecydowało o uznaniu jeziora w 1967 za rezerwat ornitologiczny spełniający kryteria ochrony w ramach konwencji Ramsar., Data ustanowienia: 1985-07-01, Powierzchnia: 11738.9 ha
Kanału Elbląskiego - obszar chronionego krajobrazuOpis: Ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów leśnych Obszaru: 1) utrzymanie ciągłości i trwałości ekosystemów leśnych; niedopuszczanie do ich nadmiernego użytkowania; 2) wspieranie procesów sukcesji naturalnej przez inicjowanie i utrwalanie naturalnego odnowienia o składzie i strukturze odpowiadającej siedlisku; tam gdzie nie są możliwe odnowienia naturalne - stosowanie do odnowień gatunków miejscowego pochodzenia przy ograniczaniu gatunków obcych rodzimej florze czy też modyfikowanych genetycznie; 3) zwiększanie udziału gatunków domieszkowych i biocenotycznych; tworzenie układów ekotonowych z tych gatunków; 4) pozostawianie drzew o charakterze pomnikowym przestojów drzew dziuplastych oraz części drzew obumarłych aż do całkowitego ich rozkładu; 5) zwiększanie istniejącego stopnia pokrycia terenów drzewostanami w szczególności na terenach porolnych tam gdzie z przyrodniczego i ekonomicznego punktu widzenia jest to możliwe; sprzyjanie tworzeniu zwartych kompleksów leśnych o racjonalnej granicy polno-leśnej; tworzenie i utrzymywanie leśnych korytarzy ekologicznych ze szczególnym uwzględnieniem możliwości migracji dużych ssaków; 6) utrzymywanie a w razie potrzeby podwyższanie poziomu wód gruntowych w szczególności na siedliskach wilgotnych i bagiennych tj. w borach bagiennych olsach i łęgach; budowa zbiorników małej retencji jako zbiorników wielofunkcyjnych w szczególności podwyższających różnorodność biologiczną w lasach; 7) zachowanie i utrzymywanie w stanie zbliżonym do naturalnego istniejących śródleśnych cieków mokradeł polan torfowisk wrzosowisk oraz muraw napiaskowych; niedopuszczanie do ich nadmiernego wykorzystania dla celów produkcji roślinnej lub sukcesji; 8) zwalczanie szkodników owadzich i patogenów grzybowych a także ograniczanie szkód łowieckich poprzez zastosowanie metod mechanicznych lub biologicznych; stosowanie metod chemicznego zwalczania dopuszcza się tylko przy braku innych alternatywnych metod; 9) stopniowe usuwanie gatunków obcego pochodzenia chyba że zaleca się ich stosowanie w ramach przyjętych zasad hodowli lasu; 10) ochrona stanowisk chronionych gatunków roślin zwierząt i grzybów; w przypadkach stwierdzenia obiektów i powierzchni cennych przyrodniczo (stanowiska rzadkich i chronionych roślin zwierząt grzybów oraz pozostałości naturalnych ekosystemów) wnioskowanie do właściwego organu o ich ochronę; 11) kształtowanie właściwej struktury populacji zwierząt roślin i grzybów stanowiących komponent ekosystemu leśnego; 12) opracowanie i wdrażanie programów czynnej ochrony oraz reintrodukcji i restytucji gatunków rzadkich zagrożonych; 13) wykorzystanie lasów dla celów rekreacyjno krajoznawczych i edukacyjnych w oparciu o wyznaczone szlaki turystyczne oraz istniejące i nowe ścieżki edukacyjno-przyrodnicze wyposażone w elementy infrastruktury turystycznej i edukacyjnej zharmonizowanej z otoczeniem; 14) prowadzenie racjonalnej gospodarki łowieckiej w szczególności poprzez dostosowanie liczebności populacji zwierząt łownych związanych z ekosystemami leśnymi do warunków środowiskowych. 2. Ustalenia dotyczące czynnej ochrony nieleśnych ekosystemów lądowych Obszaru: 1) przeciwdziałanie zarastaniu łąk pastwisk i torfowisk poprzez koszenie i wypas a także mechaniczne usuwanie samosiewów drzew i krzewów na terenach otwartych a w razie konieczności także karczowanie z usunięciem biomasy z pozostawieniem kęp drzew i krzewów; 2) propagowanie wśród rolników działań zmierzających do utrzymania trwałych użytków zielonych w ramach zwykłej dobrej praktyki rolniczej a także Krajowego Programu Rolno środowiskowego - zgodnie z wymogami zbiorowisk łąkowych; propagowanie dominacji gospodarstw prowadzących produkcję mieszaną w tym preferowanie hodowli bydła opartej o naturalny wypas metodą pastwiskową; zalecana jest ochrona i hodowla lokalnych starych odmian drzew i krzewów owocowych oraz ras zwierząt; promowanie agroturystyki i rolnictwa ekologicznego; 3) maksymalne ograniczanie zmiany użytków zielonych na grunty orne; niedopuszczanie do przeorywania użytków zielonych; propagowanie powrotu do użytkowania łąkowego gruntów wykorzystywanych dotychczas jako rolne wzdłuż rowów i lokalnych obniżeń terenowych; 4) preferowanie ochrony roślin metodami biologicznymi; 5) ochrona zieleni wiejskiej: zadrzewień zakrzewień parków wiejskich oraz kształtowanie zróżnicowanego krajobrazu rolniczego poprzez ochronę istniejących oraz formowanie nowych zadrzewień śródpolnych i przydrożnych; 6) zachowanie śródpolnych torfowisk zabagnień podmokłości oraz oczek wodnych; 7) zachowanie zbiorowisk wydmowych śródpolnych muraw napiaskowych wrzosowisk i psiar; 8) melioracje odwadniające w tym regulowanie odpływu wody z sieci rowów dopuszczalne tylko w ramach racjonalnej gospodarki rolnej jednak z bezwzględnym zachowaniem w stanie nienaruszonym terenów podmokłych w tym torfowisk i obszarów wodnobłotnych oraz obszarów źródliskowych cieków; 9) eliminowanie nielegalnego eksploatowania surowców mineralnych oraz rekultywacja terenów powyrobiskowych; w szczególnych przypadkach gdy w wyrobisku ukształtowały się właściwe biocenozy wzbogacające lokalną różnorodność biologiczną przeprowadzenie rekultywacji nie jest wskazane zalecane jest podjęcie działań ochronnych w celu ich zachowania; 10) utrzymywanie i w razie konieczności odtwarzanie lokalnych i regionalnych korytarzy ekologicznych; 11) prowadzenie racjonalnej gospodarki łowieckiej m.in. poprzez dostosowanie liczebności populacji zwierząt łownych związanych z ekosystemami otwartymi do warunków środowiskowych; 12) melioracje nawadniające zalecane są w przypadku stwierdzonego niekorzystnego dla racjonalnej gospodarki rolnej obniżenia poziomu wód gruntowych. 3. Ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów wodnych Obszaru: 1) zachowanie i ochrona zbiorników wód powierzchniowych wraz z pasem roślinności okalającej poza rowami melioracyjnymi; 2) wyznaczenie lokalizacji nowych wałów przeciwpowodziowych w oparciu o rzeczywistą konieczność ochrony człowieka i jego mienia przed powodzią; w miarę możliwości wały należy lokalizować jak najdalej od koryta rzeki wykorzystując naturalną rzeźbę terenu; 3) tworzenie stref buforowych wokół zbiorników wodnych w postaci pasów zadrzewień i zakrzewień celem ograniczenia spływu substancji biogennych i zwiększenia różnorodności biologicznej; 4) prowadzenie prac regulacyjnych i utrzymaniowych rzek tylko w zakresie niezbędnym dla rzeczywistej ochrony przeciwpowodziowej; 5) ograniczanie zabudowy na krawędziach wysoczyznowych w celu zachowania ciągłości przyrodniczokrajobrazowej oraz ochrony krawędzi tarasów rzecznych przed ruchami osuwiskowymi; 6) rozpoznanie okresowych dróg migracji zwierząt których rozwój związany jest bezpośrednio ze środowiskiem wodnym (w szczególności płazów) oraz podejmowanie działań w celu ich ochrony; 7) wznoszenie nowych budowli piętrzących na ciekach rowach i kanałach (retencja korytowa) poprzedzane analizą bilansu wodnego zlewni; 8) zapewnienie swobodnej migracji rybom w ciekach poprzez budowę przepławek na istniejących i nowych budowlach piętrzących; 9) utrzymanie i wprowadzanie zakrzewień i szuwarów wokół zbiorników wodnych w szczególności starorzeczy i oczek wodnych jako bariery ograniczającej dostęp do linii brzegowej; utrzymanie lub tworzenie pasów zakrzewień lub zadrzewień wzdłuż cieków jako naturalnej obudowy biologicznej ograniczającej spływ zanieczyszczeń z pól uprawnych; 10) ograniczenie działań powodujących obniżenie zwierciadła wód podziemnych w szczególności budowy urządzeń drenarskich i rowów odwadniających na gruntach ornych łąkach i pastwiskach w dolinach rzecznych oraz na krawędzi tarasów zalewowych i wysoczyzn; 11) opracowanie i wdrożenie programów reintrodukcji restytucji czynnej ochrony rzadkich i zagrożonych gatunków zwierząt roślin i grzybów bezpośrednio związanych z ekosystemami wodnymi; 12) zachowanie i ewentualne odtwarzanie korytarzy ekologicznych opartych o ekosystemy wodne celem zachowania dróg migracji gatunków związanych z wodą; 13) zwiększanie retencji wodnej przy czym zbiorniki małej retencji winny dodatkowo wzbogacać różnorodność biologiczną terenu uwzględniając starorzecza i lokalne obniżenia terenu; w miarę możliwości technicznych i finansowych zalecane jest odtworzenie funkcji obszarów źródliskowych o dużych zdolnościach retencyjnych; w miarę możliwości należy zachowywać lub odtwarzać siedliska hydrogeniczne mające dużą rolę w utrzymaniu lokalnej różnorodności biologicznej; 14) rozpoznanie oraz ewentualna przebudowa struktury ichtiofauny zgodnie z charakterem siedliska we wszystkich zbiornikach wodnych przewidzianych do wykorzystania w myśl właściwych przepisów o rybactwie śródlądowym; gospodarka rybacka na wodach powierzchniowych powinna wspomagać ochronę gatunków krytycznie zagrożonych i zagrożonych oraz promować gatunki o pochodzeniu lokalnym prowadząc do uzyskania struktury gatunkowej i wiekowej ryb właściwej dla danego typu wód., Data ustanowienia: 1998-01-01, Powierzchnia: 30143.4 ha
Jezioro Drużno - Obszar specjalnej ochrony ptaków (obszar natura 2000)Podstawa funkcjonowania: Dyrektywa ptasia, Data ustanowienia: 2004-11-05, Powierzchnia: 5995.69 ha
Pomnik przyrodyOpis: martwe gałęzie, Data ustanowienia: 1997-01-30, Opis granicy: na posesji nr 23
Wieś Dłużyna - Transport i komunikacja(wypadki drogowe, ofiary śmiertelne, drogi publiczne, linie kolejowe, stacje kolejowe)
Transport i komunikacja w pigułce (Źródło: GUS, 31.XII.2022)
Według danych z lat 2010 - 2022 w wyniku 2 wypadków drogowych we wsi Dłużyna odnotowano 1 ofiarę śmiertelną oraz 1 osobę ranną. Oznacza to, że na 100 tys. ludności przypadło 990,1 wypadków oraz 495,0 ofiar śmiertelnych.
W 2022 roku we wsi Dłużyna znajdowało się 0 km ścieżek rowerowych, 0,0 km bus-pasów i 0 parkingów w systemie Parkuj i Jedź (Park & Ride). Zarejestrowano 0 wypisów z licencji na przewóz osób taksówkami oraz 0 licencji na taksówki.
Posiadamy również rozbudowane statystyki o zarejestrowanych pojazdach, wraz z ich typem, wiekiem oraz wieloma innymi cechami. Niestety dane te nie są dostępne dla jednostek administracyjnych mniejszych od powiatów. Zapraszamy do zapoznania się z nimi bezpośrednio na stronie powiatu elbląskiego.
Wypadki drogowe we wsi Dłużyna (Źródło: Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK), 31.XII.2022)
Wypadek drogowy, to zdarzenie mające miejsce w ruchu lądowym, spowodowane poprzez nieumyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w tym ruchu, którego skutkiem jest śmierć jednego z uczestników lub obrażenia ciała powodujące naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwające dłużej niż 7 dni.
2 Wypadki drogowe (lata 2010 - 2022)
1 Ofiary śmiertelne (lata 2010 - 2022)
1 Ranni (lata 2010 - 2022)
0 Lekko ranni
1 Ciężko ranni
Wypadki drogowe we wsi Dłużyna w latach 2010 - 2022, (Źródło: Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK), 31.XII.2022)
990,10 Wypadki drogowe na 100 tys. ludności (lata 2010 - 2022)
Wieś
990,1
Województwo
1 327,9
Kraj
1 100,9
495,05 Ofiary śmiertelne na 100 tys. ludności (lata 2010 - 2022)
Wieś Dłużyna
495,0
Województwo
127,9
Kraj
104,4
495,05 Ranni na 100 tys. ludności (lata 2010 - 2022)
Tutaj
495,0
Województwo
1 633,7
Polska
1 327,3
50,00 Ofiary śmiertelne na 100 wypadków (lata 2010 - 2022)
Wieś
50,0
Województwo
9,6
Polska
9,5
50,00 Ranni na 100 wypadków (lata 2010 - 2022)
Wieś
50,0
Warmińsko-mazurskie
123,0
Cała Polska
120,6
Drogi publiczne
Przez Wieś Dłużyna nie przechodzi żadna droga publiczna zaliczana do kategorii wojewódzkiej lub wyższej. Poniżej znajduje się lista takich dróg w promieniu 10 km wraz z ich typem i kompletnym przebiegiem (spisem miejscowości, przez które przechodzi dana trasa).
Przez Wieś Dłużyna nie przechodzi żadna linia kolejowa wykorzystywana do ruchu pasażerskiego lub towarowego. Poniżej znajduje się lista takich linii w promieniu 10 km wraz z ich typem i kompletnym przebiegiem (spisem stacji kolejowych/przystanków osobowych, przez które przechodzi dana linia).
LK 204Linia kolejowa nr 204: Malbork - Braniewo [o znaczeniu pierwszorzędnym] (Malbork - Królewo Malborskie - Stare Pole - Fiszewo - Gronowo Elbląskie - Elbląg - Komorowo Żuławskie - Bogaczewo - Stegny - Słobity - Młynary - Kurowo Braniewskie - Chruściel - Bemowizna - Braniewo)
LK 220Linia kolejowa nr 220: Olsztyn Główny - Bogaczewo [o znaczeniu pierwszorzędnym] (Olsztyn Główny - Olsztyn Zachodni - Gutkowo - Jonkowo - Godki - Wołowno - Gamerki Wielkie - Kozia Góra - Żabi Róg - Morąg Kolonia - Morąg - Dobrocin - Małdyty - Zielonka Pasłęcka - Nowa Wieś Cierpkie - Pasłęk - Bogaczewo)