Wieś Tarda w liczbach (mapy, GUS, nieruchomości, regon, kod pocztowy, atrakcje, edukacja, kierunkowy, demografia, zabytki)
Wieś Tarda - Podstawowe informacje
Widok street view niedostępny dla tej lokalizacji
Wieś Tarda to wieś leżąca w gminie Miłomłyn. Należy do województwa warmińsko-mazurskiego, powiatu ostródzkiego. Według Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 roku liczba ludności we wsi Tarda to 110 z czego 50,9% mieszkańców stanowią kobiety, a 49,1% ludności to mężczyźni. Miejscowość zamieszkuje 2,3% mieszkańców gminy. Identyfikator miejscowości Tarda w systemie SIMC to 0482275, a współrzędne GPS wsi Tarda to (19.886667, 53.792222).
Wieś Tarda - Dane demograficzne(liczba ludności, płeć mieszkańców)
Demografia w pigułce (Źródło: GUS, NSP 2021)
Wieś Tarda ma 110 mieszkańców, z czego 50,9% stanowią kobiety, a 49,1% mężczyźni. W latach 1998-2021 liczba mieszkańców zmalała o 32,5%. Współczynnik feminizacji we wsi wynosi 104 i jest porównywalny do współczynnika feminizacji dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz porównywalny do współczynnika dla całej Polski.
49,1% mieszkańców wsi Tarda jest w wieku produkcyjnym, 23,6% w wieku przedprodukcyjnym, a 27,3% mieszkańców jest w wieku poprodukcyjnym. Na 100 osób w wieku produkcyjnym przypada we we wsi Tarda 103,7 osób w wieku nieprodukcyjnym. Ten wskaźnik obciążenia demograficznego jest więc znacznie większy od wkażnika dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz znacznie większy od wskażnika obciążenia demograficznego dla całej Polski.
Według danych archiwalnych pochodzących z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2002 roku we wsi Tarda było 52 gospodarstwa domowe. Wśród nich dominowały gospodarstwa zamieszkałe przez dwie osoby - takich gospodarstw było 13 .
Dostępność danych demograficznych jest mocno ograniczona dla miejscowości statystycznych. Na poziomie gminy dostępnych jest znacznie więcej wskaźników m.in. aktualny wiek i stan cywilny mieszkańców, liczba małżeństw i rozwodów, przyrost naturalny, migracja ludności oraz prognozowana populacja. Zainteresowanych wspomnianymi obszarami zachęcamy do do zapoznania się z nimi bezpośrednio na stronie gminy Miłomłyn.
Wykres - Populacja we wsi Tarda na przestrzeni lat, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS) Wykres - Odsetek kobiet we wsi Tarda na przestrzeni lat, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS) Wykres - Odsetek mężczyzn we wsi Tarda na przestrzeni lat, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
103,7 Ludność w wieku nieprodukcyjnym na 100 osób w wieku produkcyjnym
Wieś
103,7
Województwo
65,7
Cały kraj
69,0
55,6 Ludność w wieku poprodukcyjnym na 100 osób w wieku produkcyjnym
Tutaj
55,6
woj. warmińsko-mazurskie
35,7
Cały kraj
38,2
115,4 Ludność w wieku poprodukcyjnym na 100 osób w wieku przedprodukcyjnym
Wieś
115,4
Warmińsko-mazurskie
119,2
Cała Polska
124,2
Mobilne grupy wieku (Źródło: GUS, NSP 2021)
3361,1% W wieku produkcyjnym mobilnym (18-44 lata)
1763,0% Kobiety (w wieku mobilnym)
1659,3% Mężczyźni (w wieku mobilnym)
2138,9% W wieku produkcyjnym niemobilnym
1037,0% Kobiety (45-59 lat)
1140,7% Mężczyźni (45-64 lata)
Wiek mieszkańców wsi Tarda (Źródło: Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002)
Proszę zwrócić uwagę na to, że dane prezentowane w tej sekcji pochodzą z 2002 roku, gdy liczba mieszkańców wynosiła 148, i mogą już być mocno nieaktualne. Jednakże są to najświeższe dostępne dane tego typu dla miejscowości statystycznych dlatego przedstawione są tutaj dla kompletności w myśl zasady lepsze dane archiwalne, niż żadne.
37,8 lat Średni wiek mieszkańców
Tutaj
37,8 lat
Warmińsko-mazurskie
35,0 lat
Cały kraj
36,7 lat
38,5 lat Kobiety (średni wiek)
36,9 lat Mężczyźni (średni wiek)
Wykres - Piramida wieku - Wieś Tarda, 2002, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Gospodarstwa domowe we wsi Tarda (Źródło: Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002)
Proszę zwrócić uwagę na to, że dane prezentowane w tej sekcji pochodzą z 2002 roku, gdy liczba gospodarstw domowych wynosiła 52, i mogą już być mocno nieaktualne. Jednakże są to najświeższe dostępne dane tego typu dla miejscowości statystycznych dlatego przedstawione są tutaj dla kompletności w myśl zasady lepsze dane archiwalne, niż żadne.
Gospodarstwa domowe według liczby osób
Gospodarstwa domowe według liczby osób
1 osoba12
2 osoby13
3 osoby12
4 osoby7
5 osób i więcej8
12 1 osoba
13 2 osoby
12 3 osoby
7 4 osoby
8 5 osób i więcej
Gospodarstwa domowe zamieszkujące w mieszkaniach według składu rodzinnego
12 jednoosobowe
12
36 wieloosobowe jednorodzinne
36
4 wieloosobowe dwurodzinne
4
Wieś Tarda - Nieruchomości(mieszkania oddane do użytku, powierzchnia użytkowa, liczba izb)
Nieruchomości w pigułce (Źródło: GUS, 31.XII.2020)
W 2020 roku we wsi Tarda oddano do użytku 1 mieszkanie. Na każdych 1000 mieszkańców oddano więc do użytku 9,09 nowych lokali. Jest to wartość znacznie większa od wartości dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz znacznie większa od średniej dla całej Polski.
100,0% mieszkań zostało przeznaczonych na cele indywidualne.
Przeciętna liczba pokoi w nowo oddanych mieszkaniach we wsi Tarda to 3,00 i jest znacznie mniejsza od przeciętnej liczby izb dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz znacznie mniejsza od przeciętnej liczby pokoi w całej Polsce. Przeciętna powierzchnia użytkowa nieruchomości oddanej do użytkowania w 2020 roku we wsi Tarda to 88,00 m2 i jest nieznacznie większa od przeciętnej powierzchni użytkowej dla województwa warmińsko-mazurskiego oraz porównywalna do przeciętnej powierzchni nieruchomości w całej Polsce.
Według danych archiwalnych pochodzących z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2002 roku dotyczących instalacji techniczno-sanitarnych na 46 zamieszkałych wówczas mieszkań 45 mieszkań przyłączonych było do wodociągu, 42 nieruchomości wyposażone były w ustęp spłukiwany, 21 korzystało z centralnego ogrzewania, a 25 z pieców grzewczych. Z kanalizacji korzystało 45 budynków mieszkalnych , a 0 podłączonych było do gazu sieciowego.
Posiadamy również dane o cenach transakcyjnych lokali mieszkalnych zarówno na rynku pierwotnym jak i na rynku wtórnym. Niestety dane te nie są dostępne dla jednostek administracyjnych mniejszych od powiatów. Zapraszamy do zapoznania się z nimi bezpośrednio na stronie powiatu ostródzkiego.
Mieszkania oddane do użytkowania we wsi Tarda (Źródło: GUS, 31.XII.2020)
Oznaczenie mieszkanie w tym statystycznym kontekście rozumiane jest zarówno jako lokal mieszkalny jak i dom. Zastosowana terminologia jest zgodna z tą stosowaną przez Główny Urząd Statystyczny (GUS). Przy obliczeniach wskaźników na 1000 ludności zastosowano najaktualniejsze dostępne dane o liczbie mieszkańców.
1 Liczba nieruchomości oddanych do użytkowania w 2020 roku
9,09 Liczba mieszkań na 1000 mieszkańców (oddanych do użytkowania w 2020 roku)
Wieś
9,09
woj. warmińsko-mazurskie
4,56
Kraj
5,77
Wykres - Liczba mieszkań oddanych do użytku w latach 2008-2020, (Źródło: GUS, 31.XII.2020)
3 Łączna liczba izb w mieszkaniach oddanych do użytkowania w 2020
3,00 Przeciętna liczba izb w lokalu (oddanego do użytkowania w 2020 roku)
Tutaj
3,00
woj. warmińsko-mazurskie
3,78
Cała Polska
3,77
27,27 Liczba izb na 1000 ludności (oddanych do użytkowania w 2020 roku)
Wieś Tarda
27,27
Warmińsko-mazurskie
17,26
Cała Polska
21,77
88 m2 Łączna powierzchnia użytkowa w lokalach oddanych do użytkowania w 2020
88,0 m2 Przeciętna powierzchnia użytkowa nieruchomości (oddanej do użytkowania w 2020 roku)
Wieś Tarda
88,0 m2
Województwo
84,5 m2
Cały kraj
88,7 m2
0,80 m2 Powierzchnia budynku mieszkalnego na osobę (oddanego do użytkowania w 2020 roku)
Wieś
0,80 m2
Województwo
0,39 m2
Cały kraj
0,51 m2
Wykres - Powierzchnia (m2) nieruchomości oddanych do użytku w latach 2008-2020, (Źródło: GUS, 31.XII.2020)
Instalacje techniczno-sanitarne we wsi Tarda (Źródło: Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002)
Proszę zwrócić uwagę na to, że dane prezentowane w tej sekcji pochodzą z 2002 roku i mogą już być mocno nieaktualne. Jednakże są to najświeższe dostępne dane tego typu dla miejscowości statystycznych dlatego przedstawione są tutaj dla kompletności w myśl zasady lepsze dane archiwalne, niż żadne.
97,83% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - wodociąg
Wieś Tarda
97,83%
Województwo
96,59%
Cała Polska
95,62%
0 Wodociąg z sieci
45 Wodociąg lokalny
0,0%
100,0%
97,83% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - kanalizacja
Wieś Tarda
97,83%
Warmińsko-mazurskie
95,24%
Kraj
94,20%
91,30% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - ustęp spłukiwany
Wieś Tarda
91,30%
woj. warmińsko-mazurskie
89,67%
Cała Polska
88,08%
0 Odprowadzenie do sieci
42 Odprowadzenie do urządzenia lokalnego
0,0%
100,0%
45,65% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - centralne ogrzewanie
Tutaj
45,65%
woj. warmińsko-mazurskie
78,21%
Cały kraj
77,80%
0 Zbiorcze
21 Indywidualne
0,0%
100,0%
54,35% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - piece
Wieś Tarda
54,35%
Warmińsko-mazurskie
20,98%
Kraj
20,91%
0,00% Mieszkania wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne - gaz sieciowy
Wieś Tarda
0,00%
woj. warmińsko-mazurskie
51,05%
Cała Polska
58,32%
Wieś Tarda - Rejestr REGON(klasy wielkości, sekcje PKD, formy prawne)
Rejestr REGON w pigułce (Źródło: GUS, 31.XII.2023)
We wsi Tarda w roku 2023 w rejestrze REGON zarejestrowanych było 7 podmiotów gospodarki narodowej, z czego 5 stanowiły osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W tymże roku zarejestrowano 0 nowych podmiotów, a 0 podmiotów zostało wyrejestrowanych. Na przestrzeni lat 2009-2023 najwięcej (1) podmiotów zarejestrowano w roku 2022, a najmniej (0) w roku 2023. W tym samym okresie najwięcej (1) podmiotów wykreślono z rejestru REGON w 2020 roku, najmniej (0) podmiotów wyrejestrowano natomiast w 2023 roku. Analizując rejestr pod kątem liczby zatrudnionych pracowników można stwierdzić, że najwięcej (7) jest mikro-przedsiębiorstw, zatrudniających 0 - 9 pracowników.
28,6% (2) podmiotów jako rodzaj działalności deklarowało rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo, natomiast 71,4% (5) podmiotów w rejestrze zakwalifikowana jest jako pozostała działalność.
Wśród osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą we wsi Tarda najczęściej deklarowanymi rodzajami przeważającej działalności są Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo (40.0%) oraz Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle (20.0%).
Dysponujemy rozbudowanymi danymi o bezrobociu, przeciętnym wynagrodzeniu i szeregiem innych wskaźników związanych z rynkiem pracy. Niestety dane te nie są dostępne dla poszczególnych miejscowości, ale zachęcamy do do zapoznania się z nimi bezpośrednio na stronie gminy Miłomłyn.
7 Podmioty gospodarki narodowej wpisane do rejestru REGON
2 Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo
5 Pozostała działalność
0 Podmioty nowo zarejestrowane we wsi Tarda w 2023 roku
0 Podmioty wyrejestrowane we wsi Tarda w 2023 roku
5 Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
Podmioty gospodarki narodowej wpisane do rejestru REGON w latach 2009 - 2023, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Podmioty według klas wielkości (Źródło: GUS, 31.XII.2023)
Rozkład podmiotów gospodarki narodowej według klas wielkości
W związku z wprowadzonymi od 1 grudnia 2014 r. zmianami przepisów prawnych regulujących sposób zasilania rejestru REGON informacjami o podmiotach podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, od danych według stanu na 31 grudnia 2014 r. istnieje możliwość wystąpienia w rejestrze REGON niewypełnionych pozycji dotyczących przewidywanej liczby pracujących, adresu siedziby, rodzaju przeważającej działalności oraz formy własności. W związku z powyższym dane naliczone z rejestru REGON według ww. informacji mogą nie sumować się na liczbę ogółem prezentowaną w danej podgrupie.
7 Mikro-przedsiębiorstwa (0-9 zatrudnionych)
7
Rodzaj przeważającej działalności (Źródło: GUS, 31.XII.2023)
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą według sekcji PKD 2007
W związku z wprowadzonymi od 1 grudnia 2014 r. zmianami przepisów prawnych regulujących sposób zasilania rejestru REGON informacjami o podmiotach podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, od danych według stanu na 31 grudnia 2014 r. istnieje możliwość wystąpienia w rejestrze REGON niewypełnionych pozycji dotyczących przewidywanej liczby pracujących, adresu siedziby, rodzaju przeważającej działalności oraz formy własności. W związku z powyższym dane naliczone z rejestru REGON według ww. informacji mogą nie sumować się na liczbę ogółem prezentowaną w danej podgrupie.
5 Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
2 Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo
2
1 Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle
1
1 Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca
1
1 Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
1
Rodzaje przeważającej działalności w latach 2012 - 2023, Źródło: Główny Urząd Statystyczny (GUS)
Wieś Tarda - Zabytki i atrakcje(atrakcje, formy ochrony przyrody)
Formy ochrony przyrody we wsi Tarda (Źródło: CRFOP, 30.VI.2017)
Według danych Centralnego Rejestru From Ochrony Przyrody (CRFOP) z dnia 30.06.2017 na obszarze wsi Tarda znajduje się 5 form ochrony przyrody. Poniżej zamieszczona jest pełna lista obiektów wraz z ich typem i podstawowymi informacjami. Dostępna jest również interaktywna wyszukiwarka form ochrony przyrody jak również filtry do ukrywania/wyświetlania obiektów z określonych kategorii. Zarówno wyszukiwarka jak i filtry mają wpływ na obiekty prezentowane na liście oraz na interaktywnej mapie form ochrony przyrody.
Pokaż/ukryj obiekty w oparciu o kategorię:
Interaktywna mapa form ochrony przyrody we wsi Tarda
Widok street view niedostępny dla tej lokalizacji
Kanału Elbląskiego - obszar chronionego krajobrazuOpis: Ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów leśnych Obszaru: 1) utrzymanie ciągłości i trwałości ekosystemów leśnych; niedopuszczanie do ich nadmiernego użytkowania; 2) wspieranie procesów sukcesji naturalnej przez inicjowanie i utrwalanie naturalnego odnowienia o składzie i strukturze odpowiadającej siedlisku; tam gdzie nie są możliwe odnowienia naturalne - stosowanie do odnowień gatunków miejscowego pochodzenia przy ograniczaniu gatunków obcych rodzimej florze czy też modyfikowanych genetycznie; 3) zwiększanie udziału gatunków domieszkowych i biocenotycznych; tworzenie układów ekotonowych z tych gatunków; 4) pozostawianie drzew o charakterze pomnikowym przestojów drzew dziuplastych oraz części drzew obumarłych aż do całkowitego ich rozkładu; 5) zwiększanie istniejącego stopnia pokrycia terenów drzewostanami w szczególności na terenach porolnych tam gdzie z przyrodniczego i ekonomicznego punktu widzenia jest to możliwe; sprzyjanie tworzeniu zwartych kompleksów leśnych o racjonalnej granicy polno-leśnej; tworzenie i utrzymywanie leśnych korytarzy ekologicznych ze szczególnym uwzględnieniem możliwości migracji dużych ssaków; 6) utrzymywanie a w razie potrzeby podwyższanie poziomu wód gruntowych w szczególności na siedliskach wilgotnych i bagiennych tj. w borach bagiennych olsach i łęgach; budowa zbiorników małej retencji jako zbiorników wielofunkcyjnych w szczególności podwyższających różnorodność biologiczną w lasach; 7) zachowanie i utrzymywanie w stanie zbliżonym do naturalnego istniejących śródleśnych cieków mokradeł polan torfowisk wrzosowisk oraz muraw napiaskowych; niedopuszczanie do ich nadmiernego wykorzystania dla celów produkcji roślinnej lub sukcesji; 8) zwalczanie szkodników owadzich i patogenów grzybowych a także ograniczanie szkód łowieckich poprzez zastosowanie metod mechanicznych lub biologicznych; stosowanie metod chemicznego zwalczania dopuszcza się tylko przy braku innych alternatywnych metod; 9) stopniowe usuwanie gatunków obcego pochodzenia chyba że zaleca się ich stosowanie w ramach przyjętych zasad hodowli lasu; 10) ochrona stanowisk chronionych gatunków roślin zwierząt i grzybów; w przypadkach stwierdzenia obiektów i powierzchni cennych przyrodniczo (stanowiska rzadkich i chronionych roślin zwierząt grzybów oraz pozostałości naturalnych ekosystemów) wnioskowanie do właściwego organu o ich ochronę; 11) kształtowanie właściwej struktury populacji zwierząt roślin i grzybów stanowiących komponent ekosystemu leśnego; 12) opracowanie i wdrażanie programów czynnej ochrony oraz reintrodukcji i restytucji gatunków rzadkich zagrożonych; 13) wykorzystanie lasów dla celów rekreacyjno krajoznawczych i edukacyjnych w oparciu o wyznaczone szlaki turystyczne oraz istniejące i nowe ścieżki edukacyjno-przyrodnicze wyposażone w elementy infrastruktury turystycznej i edukacyjnej zharmonizowanej z otoczeniem; 14) prowadzenie racjonalnej gospodarki łowieckiej w szczególności poprzez dostosowanie liczebności populacji zwierząt łownych związanych z ekosystemami leśnymi do warunków środowiskowych. 2. Ustalenia dotyczące czynnej ochrony nieleśnych ekosystemów lądowych Obszaru: 1) przeciwdziałanie zarastaniu łąk pastwisk i torfowisk poprzez koszenie i wypas a także mechaniczne usuwanie samosiewów drzew i krzewów na terenach otwartych a w razie konieczności także karczowanie z usunięciem biomasy z pozostawieniem kęp drzew i krzewów; 2) propagowanie wśród rolników działań zmierzających do utrzymania trwałych użytków zielonych w ramach zwykłej dobrej praktyki rolniczej a także Krajowego Programu Rolno środowiskowego - zgodnie z wymogami zbiorowisk łąkowych; propagowanie dominacji gospodarstw prowadzących produkcję mieszaną w tym preferowanie hodowli bydła opartej o naturalny wypas metodą pastwiskową; zalecana jest ochrona i hodowla lokalnych starych odmian drzew i krzewów owocowych oraz ras zwierząt; promowanie agroturystyki i rolnictwa ekologicznego; 3) maksymalne ograniczanie zmiany użytków zielonych na grunty orne; niedopuszczanie do przeorywania użytków zielonych; propagowanie powrotu do użytkowania łąkowego gruntów wykorzystywanych dotychczas jako rolne wzdłuż rowów i lokalnych obniżeń terenowych; 4) preferowanie ochrony roślin metodami biologicznymi; 5) ochrona zieleni wiejskiej: zadrzewień zakrzewień parków wiejskich oraz kształtowanie zróżnicowanego krajobrazu rolniczego poprzez ochronę istniejących oraz formowanie nowych zadrzewień śródpolnych i przydrożnych; 6) zachowanie śródpolnych torfowisk zabagnień podmokłości oraz oczek wodnych; 7) zachowanie zbiorowisk wydmowych śródpolnych muraw napiaskowych wrzosowisk i psiar; 8) melioracje odwadniające w tym regulowanie odpływu wody z sieci rowów dopuszczalne tylko w ramach racjonalnej gospodarki rolnej jednak z bezwzględnym zachowaniem w stanie nienaruszonym terenów podmokłych w tym torfowisk i obszarów wodnobłotnych oraz obszarów źródliskowych cieków; 9) eliminowanie nielegalnego eksploatowania surowców mineralnych oraz rekultywacja terenów powyrobiskowych; w szczególnych przypadkach gdy w wyrobisku ukształtowały się właściwe biocenozy wzbogacające lokalną różnorodność biologiczną przeprowadzenie rekultywacji nie jest wskazane zalecane jest podjęcie działań ochronnych w celu ich zachowania; 10) utrzymywanie i w razie konieczności odtwarzanie lokalnych i regionalnych korytarzy ekologicznych; 11) prowadzenie racjonalnej gospodarki łowieckiej m.in. poprzez dostosowanie liczebności populacji zwierząt łownych związanych z ekosystemami otwartymi do warunków środowiskowych; 12) melioracje nawadniające zalecane są w przypadku stwierdzonego niekorzystnego dla racjonalnej gospodarki rolnej obniżenia poziomu wód gruntowych. 3. Ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów wodnych Obszaru: 1) zachowanie i ochrona zbiorników wód powierzchniowych wraz z pasem roślinności okalającej poza rowami melioracyjnymi; 2) wyznaczenie lokalizacji nowych wałów przeciwpowodziowych w oparciu o rzeczywistą konieczność ochrony człowieka i jego mienia przed powodzią; w miarę możliwości wały należy lokalizować jak najdalej od koryta rzeki wykorzystując naturalną rzeźbę terenu; 3) tworzenie stref buforowych wokół zbiorników wodnych w postaci pasów zadrzewień i zakrzewień celem ograniczenia spływu substancji biogennych i zwiększenia różnorodności biologicznej; 4) prowadzenie prac regulacyjnych i utrzymaniowych rzek tylko w zakresie niezbędnym dla rzeczywistej ochrony przeciwpowodziowej; 5) ograniczanie zabudowy na krawędziach wysoczyznowych w celu zachowania ciągłości przyrodniczokrajobrazowej oraz ochrony krawędzi tarasów rzecznych przed ruchami osuwiskowymi; 6) rozpoznanie okresowych dróg migracji zwierząt których rozwój związany jest bezpośrednio ze środowiskiem wodnym (w szczególności płazów) oraz podejmowanie działań w celu ich ochrony; 7) wznoszenie nowych budowli piętrzących na ciekach rowach i kanałach (retencja korytowa) poprzedzane analizą bilansu wodnego zlewni; 8) zapewnienie swobodnej migracji rybom w ciekach poprzez budowę przepławek na istniejących i nowych budowlach piętrzących; 9) utrzymanie i wprowadzanie zakrzewień i szuwarów wokół zbiorników wodnych w szczególności starorzeczy i oczek wodnych jako bariery ograniczającej dostęp do linii brzegowej; utrzymanie lub tworzenie pasów zakrzewień lub zadrzewień wzdłuż cieków jako naturalnej obudowy biologicznej ograniczającej spływ zanieczyszczeń z pól uprawnych; 10) ograniczenie działań powodujących obniżenie zwierciadła wód podziemnych w szczególności budowy urządzeń drenarskich i rowów odwadniających na gruntach ornych łąkach i pastwiskach w dolinach rzecznych oraz na krawędzi tarasów zalewowych i wysoczyzn; 11) opracowanie i wdrożenie programów reintrodukcji restytucji czynnej ochrony rzadkich i zagrożonych gatunków zwierząt roślin i grzybów bezpośrednio związanych z ekosystemami wodnymi; 12) zachowanie i ewentualne odtwarzanie korytarzy ekologicznych opartych o ekosystemy wodne celem zachowania dróg migracji gatunków związanych z wodą; 13) zwiększanie retencji wodnej przy czym zbiorniki małej retencji winny dodatkowo wzbogacać różnorodność biologiczną terenu uwzględniając starorzecza i lokalne obniżenia terenu; w miarę możliwości technicznych i finansowych zalecane jest odtworzenie funkcji obszarów źródliskowych o dużych zdolnościach retencyjnych; w miarę możliwości należy zachowywać lub odtwarzać siedliska hydrogeniczne mające dużą rolę w utrzymaniu lokalnej różnorodności biologicznej; 14) rozpoznanie oraz ewentualna przebudowa struktury ichtiofauny zgodnie z charakterem siedliska we wszystkich zbiornikach wodnych przewidzianych do wykorzystania w myśl właściwych przepisów o rybactwie śródlądowym; gospodarka rybacka na wodach powierzchniowych powinna wspomagać ochronę gatunków krytycznie zagrożonych i zagrożonych oraz promować gatunki o pochodzeniu lokalnym prowadząc do uzyskania struktury gatunkowej i wiekowej ryb właściwej dla danego typu wód., Data ustanowienia: 1998-01-01, Powierzchnia: 30143.4 ha
Lasów Taborskich - obszar chronionego krajobrazuData ustanowienia: 1998-01-01, Powierzchnia: 29941.7 ha
Pomnik przyrodyOpis: Stanowisko żółwia błotnego, Data ustanowienia: 1970-07-16, Opis granicy: bezodpływowe bagna śródleśne; N-ctwo Miłomłyn (1971-2012) L-ctwo Przemysławów (1971) Śródjezierze (2012) oddz. 135 h 155 f h 156 a d (1971-2012)
Pomnik przyrody (skupisko)Opis: grupa 3 dębów szypułkowych stan bardzo dobry, Data ustanowienia: 1991-03-06, Opis granicy: N kraniec osady Tarda za budynkiem gospodarczym; N-ctwo Miłomłyn (1991-2012) L-ctwo Tarda (1991-2012) oddz. 100 c (1991) 100 k (2012)
Pomnik przyrodyOpis: stan: w 2008 r. podczas wichury obłamana została korona drzewa obecnie pień o wys. 3 m z odroślami, Data ustanowienia: 1992-05-01, Opis granicy: 150 m od drogi Tarda-Miłomłyn; N-ctwo Miłomłyn (1992-2012) L-ctwo Ziemaki (1992) Tarda (2012) oddz. 160 a (2012)
Wieś Tarda - Transport i komunikacja(drogi publiczne przechodzące przez Wieś Tarda i ich kategorie, przebieg dróg, linie kolejowe, stacje kolejowe, przebieg linii kolejowych)
Posiadamy również rozbudowane statystyki o zarejestrowanych pojazdach, wraz z ich typem, wiekiem oraz wieloma innymi cechami. Niestety dane te nie są dostępne dla jednostek administracyjnych mniejszych od powiatów. Zapraszamy do zapoznania się z nimi bezpośrednio na stronie powiatu ostródzkiego.
Przez Wieś Tarda nie przechodzi żadna droga publiczna zaliczana do kategorii wojewódzkiej lub wyższej. Poniżej znajduje się lista takich dróg w promieniu 10 km wraz z ich typem i kompletnym przebiegiem (spisem miejscowości, przez które przechodzi dana trasa).